onsdag 27. januar 2016

Kort med blondekant


Hei:)
Da er jeg klar med et nytt kort som inspirasjon til utfordringen som vi har gående. I dag har jeg laget blonder av papir, og tenkte jeg skulle vise dere hvordan jeg har gått frem.
Arket fra Craft & You er i nydelige blåtoner med litt grønt, og det er et godt ark som tåler at man "herjer" litt med det:)


Alle kanter er rufset og jeg har brukt Distress Ink - Vintage Photo på kantene. Pyntet med blomster, papirblonder, blonder og litt glitter og tre - så ble det et ganske så romantisk kort som passer fint til en man er glad i. 

Jeg har brukt Finnabair 3D Gloss Gel for å lime blomster, blonder og pynt på forsiden, for papir blondene bygde ganske mye og for å være sikker på at det satt godt over papir blondene, så er alltid 3D Gloss Gel et godt valg. Når den tørker er den transparent og er super til å lime. Man trenger bare litt tålmodighet mens den tørker. Men når det er tørt...så sitter det. På papirhjertet har jeg brukt Finnabair Texture Paste, glass glitter og fragments, for å få litt glitter på kortet.


Ideen om papirblonder fant jeg Pinterest og fikk lyst til å prøve å lage selv. Det er ikke vanskelig, så det er bare til å prøve:) Så, her kommer en liten tutorial på hvordan papir blondene er laget:
Du trenger ønsket antall papirstrimler i lengde 12" og bredde 1,5". Det holder fint til et kort på 15 cm bredde.


Spray de lett med vann på baksiden og gni vannet godt utover. Du trenger ikke så mye vann, 4-5 sprayer holder. Det lønner seg å jobbe med en og en av gangen, for når de er ferdig brettet trenger de å tørke litt før man kan fortsette.


Når vannet har trukket inn etter ca 2-3 min, så starter du med å folde på baksiden av arket og å holde foldene sammen. Brett og hold bare i den ene kanten slik at de spriker nederst. Når du har brettet hele strimlen, så slipper du bare.


Bruk noe med en butt ende til å presse ut annenhver fold i nedkanten - fortsatt på baksiden av arket, slik at de blir litt bølgete og får litt volum. Jeg har brukt enden på pinsetten som er med i McGill; Paper Blossoms Tool Kit. Når dette er gjort, bør du la det ligge å tørke ca 10-15 min. For neste skritt er å ta på dobbelsidig tape, og det fester seg ikke hvis arket er fuktig. Du kan starte med stimel nr. 2 mens nr.1 tørker.


Når strimlen er tørr, sletter du den ut og fester dobbelsidig tape i toppen på baksiden av arket. Så fjerner du den hvite beskyttelsen og starter med å lage folder på forsiden. 

Da vil strimlen til slutt se slik ut når du fester de til kortet. Det gjør ikke noe om de ikke er helt kant i kant med kortet for det klipper du bare til.



Her er det ferdige resultatet, og papir blondene gir en fin effekt synes jeg. Jeg har pyntet med to forskjellige blonder i overkant.

Materialliste:

Ark: Craft & You - Wedding Garden 02 og 01 (tag og hjerte)
Finnabair - Texture Paste og 3D Gloss Gel
Blomster fra Wild orchid  og Storyteller og blonder
Stempel fra Papirdesign; Jubileum og Ord til deg

Det var alt for denne gang, men på fredag har jeg et nytt innlegg.
For å bli med i utfordringen vår, så klikk her. Frist for innlevering er 14. februar så du har fortsatt tid til å bli med:)

Bente-Heidi









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar