onsdag 4. mai 2016

Brettekort med tutorial

Hei hei.
I dag har jeg laget et ganske enkelt brettekort, og fremgangsmåten på hvordan
jeg har laget dette kortet finner du under. I utgangspunktet er det en veldig lett bretting/ preging, med hjerter som flettes sammen som lukking. Jeg håper tutorialen er forståelig og OK å bruke. :)
(Utstyrslisten på hva jeg har brukt ligger helt til sist.)









Du trenger:
Pregebrett
2 stk Bazill; (hvit og aqua)
2 stk mønsterark 12x12 (Carta Bella)
Diecuts/ Noteworthy (Jeg har brukt BoBunny Noteworthy)
Hjerte dies (Kan bruke annet hjerte enn jeg har brukt)
Klokkedies



Slik lager du brettekortet:

1)
Klipp ut Bazzill i mål: 8,5" x 8,5"
Merk av på 4 1/4" (midten) på alle sider
Preg fra midten til midten av hver side, (merket punkt (4 1/4") til merket punkt (4 1/4"))
Brett inn mot midten, og du har basen til kortet klart.






2)
Mønsterark A; 1 stk 8 1/4" x 8 1/4" (deles diagonalt)
Mønsterark B: 1 stk 8 1/4" x 8 1/4"
Mønsterark B: 2 stk 4"x4" (deles diagonalt)
MønsterarkB: 2 stk 3 3/4" x 3 3/4" (deles diagonalt)



3)
Del alle (NB: Ikke det største mønsterark B, (8 1/4" x 8 1/4") mønsterarkene diagonalt.
Stans ut hjerter (4 stk) og lim på fremsiden av spissene.
(Innsiden kan også få samme hjerte, evt annen farge.)


4)
Lim på alle ark, både foran og bak. (Om du vil stemple tekst før du limer kan du gjerne gjøre det nå.)
Jeg har valgt å stanse ut hjerter og lime over hjertene som stikker ut på siden, slik at det blir litt av pynten på innsiden av kortet.



Utsiden av kortet.



5)
Flett hjertene over hverandre og lukk kortet.
Da er Kortet ferdig og det klart for pynting.



  6)
Finn frem pynt, diecuts, tags og det du ønsker å ha på kortet, og lim på.
Jeg har brukt Noteworthy fra BoBunny, Utrolig kjekt med slike ferdige pakker av diecuts og tags.
Denne er dessverre gått ut av produksjon, men det finnes masse utvalg av forskjellige typer noteworthy, så det er bare å lete etter passende tema/ stil.



Lim pynt på "vingene" og lomma, og stemple tekst der du ønsker.


Jeg har brukt stempeltekst fra Kort & Godt.



Pynt på utsiden av kortet.
Jeg har brukt BoBunny sine alfabet- klistermerker for tekst "konfirmant"  og
på tallene på luftballongen på innsiden.


7)
Lag klokketag til innelommen.


Jeg stanset ut klokka og limte den på et mønsterark.
(Fest viserene med en brads før du limer på en bakside. Jeg har valgt å bruke bazzill aqua på baksiden.)
Til slutt klipper du rundt og former klokke- tagen som du ønsker.
(Klokka er tenkt som telegrammet til konirmanten.)


8)
I pakken med noteworthy lå bl.a disse flotte tagene.
Fest bånd/ snor. Jeg har brukt en skinn reim jeg hadde liggende.
Stemple tekst om ønskelig. Jeg har stemplet tekst på baksiden av tagene.



Da er kortet ferdig! :)











Detaljer:







Da er det bare for meg å ønske en fin og kreativ dag videre.
Håper kortet inspirerte til å prøve deg på bretting. Dette er ikke vanskelig når du først setter i gang!  :)

Klem, Helga <3



Utstyrsliste:

Mønsterark:


Tags/ utklippspynt: BoBunny Noteworthy (utgått av produksjon)
Tips: Her kan du finne mange andre ferdige pakker med Noteworthy

Klistermerker/ bokstaver. (Jeg har brukt BoBunny som er utsolgt)


Pynt:

Stempel:
K&G M-154



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar