onsdag 28. september 2016

Decoupage med restepapir, tutorial på små kort

Ryddetid, og tid for å kvitte seg med litt restepapir!

Og den følelsen når man kan bruke restene i stedet for å kaste!!!
Jeg har laget noen små kort ved å bruke resteark jeg hadde liggende, og har i teksten under tatt litt bilder om hvordan jeg laget disse. Dessverre mistet jeg alle bildene jeg tok i de første stegene, 
(de forsvant i skyen som jeg ikke har tilgang til... URK!!) -men jeg har prøvd å beskrive så godt det går an uten bilder, og håper det kan gi tips til bruk av restene som samler seg opp med tida.

For hva er bedre enn å få utnyttet alle små rester som er for fine til å kaste?
Jeg satt igjen med en god følelse samtidig som jeg storkoste meg med å prøve noe nytt.

Her er resultatet: 6 små kort (str. 5x10 cm).



Slik har jeg gått frem:
Først fant jeg frem de papirene jeg ønsket å bruke, og limte små og store biter på et litt stivt ark. Bazzill er også OK å bruke, eller mønsterark som du vet du ikke kommer til å bruke..




Her har jeg limt papirbiter, både revet og klipt i kantene, og det ser ganske så kaotisk ut.
Gel medium (lim) og en stor og flat pensel er bra å bruke, så får du lagt et godt lag under. pensle på i små områder om gangen, og pensle også over papiret etter det er plassert.
La dette tørke godt, og klipp deretter opp i ønsket størrelse. 
(Jeg har brukt en middels tag som mål, og de ble ca.5x10 cm.



Finn frem eller klipp opp motiv du ønsker å ha på kortet.
Jeg har brukt stjerner i plast fra Heidi Swapp, hjerte som er klippet ut for hånd og sommerfugler som er stanset ut av en dies.Jeg har også brukt 3D bokstaver med klister bak, som er lette å fjerne etter man har påført gesso. Her kan man bruke hva man måtte ha for hånden eller lage sine egne motiv.

Bildet under viser resultat etter jeg har påført gesso med svamp. Jeg har dyttet forsiktig rundt stjernen med svampen, og holdt godt på stjernen så den ikke skled bort. (det er litt enklere å bruke papir enn plast, da plasten er litt glattere og glir lettere bort mens du jobber med svamp og gesso).


Jeg har brukt både svart og hvit gesso, og forskjellen er veldig stor i uttrykket, så her er det bare å prøve seg frem med det man selv liker.
Under ser du sommerfuglene etter svart gesso er påført, og her har jeg også brukt hvit sharpie tusj for å markere rundt. 



Her har jeg limt 3D bokstaver med klister bak før jeg påførte svart gesso. Hjertet er klippet ut fra en bazzill for hånd. Når gessoen er påført bør du fjerne bokstavene raskt så de ikke blir sittende igjen i papiret før gessoen tørker. Da kan det skje som hos meg: mønsterpapiret under følger med. (Mulig det var fordi jeg ikke hadde ventet til gel mediumen var tørket helt), men jeg har "rettet" opp i skadene med å bruke sharpie tusjen.
Jeg har brukt rød Faber Castell tusj rundt kanten. Disse tusjene er kjempegode til å farge med, og kan også vannes ut slik at de er som en vannbasert maling. 




Under har jeg brukt stensil for å få frem ansiktet. Etterpå brukte jeg svampen for å fargelegge mer av hodet/ håret slik at bare ansikt og hals kom frem. Sharpie er brukt til å tegne opp hår og omriss, for å få en kontrast.




På kortet under har jeg lagt et tynt lag med utvannet hvit gesso og tørket. Etterpå brukte jeg en blad- stensil og dyttet hvit gesso bare rundt ytterkantene av stensilen. Her ville jeg ha med mest mulig av restearkene, og kun omriss av bladet for litt mønster. Da gessoen var tørket brukte jeg gul glimmermist for å få litt shimmer på overflaten.




På det siste kortet har jeg også brukt stensil, men her har jeg malt et tynt lag med hvit gesso først, og sprayet med rød glimmermist før jeg påførte svart gesso over stensilen. Etter det var tørt har jeg brukt en annen stensil for å få frem litt hvit kontrast rundt ansiktet, og markert med sharpie rundt øynene. Hvit sharpie er også brukt rundt kantene, og på munnen har jeg brukt rød gelatos tusj.




På de neste bildene under har jeg brukt hvit og svart sharpie tusje for å lage kontraster rundt kanter og motiv. Og stensiler og hvit gesso rundt ansikt og bokstaver.






Til slutt har jeg brukt rub ons for å påføre tekst. Det er blitt en favoritt hos meg, siden det er enkelt å påføre på ujevne underlag, og så finnes det jo så mye å velge mellom!




Her er rub ons påført som tekst på hjertet.




Til slutt pyntet jeg kortene.
Under har jeg brukt selvklebende perler fra Papirdesign og droplets fra Bella!.
Tekst var klister jeg hadde liggende i restekassa.




Litt detaljebilder:










Her ser du hvor morsomt mønsteret under ble med alle ulike ark som er limt sammen.
Stjernene er fra Favorite Findings. 







Resultatene av 6 små kort:




Blomster fra Prima.










Jeg håper du fikk litt inspirasjon til å bruke restene og leke deg med litt mixed media.
dette var utrolig gøy å prøve!

Takk for at du besøkte bloggen i dag.
Klem, Helga <3



Utstyrsliste:

Resteark
Bazzill eller annet mønsterark 
Gesso; hvit og svart
Rub ons fra Kaiser Craft (Imagine, words)









2 kommentarer:

  1. For en flott ide!!! <3 Restepapir har vi jo i haugevis, men det er ikke alltid så lett å bruke det. :) Teknikken på kortene dine er jo bare helt knall! Tusen takk for tips og inspirasjon. Nå er det bare å finne frem restepapir kassen. ;)

    SvarSlett
  2. Helt sant! Restepapir kan brukes til masse flott, og kjekt om dette var inspirasjon og nyttig tips!
    Takk for koselig tilbakemelding! 😊

    SvarSlett