onsdag 7. september 2016

Eksplosjonsboks

Hei igjen:) 

I dag tenkte jeg at jeg skulle vise dere en tutoiral på en type eksplosjonsboks. 
Dette er en boks med god mulighet for mye tekst og potensielt mye pynt. 
Dere får se boksen først, så forklarer jeg fremgangmåte etterpå. Boksen er i tre lag, alle tre lagene med ulike funksjoner.




Jeg har brukt mønsterark fra Kaisercraft, og vanlig Bazzil. 
I midten av boksen har jeg laget en blomsteroppsats med blomster fra Papirdesign, en stor rose som er støpt i silikonform og en liten flaske med rinestones i. 



Det innerste laget av boksen er laget av en base, et panel og et mønsterark. Jeg har diset ut runde flater for tekst på to av innsidene, og valgt å lage den ene som et shakercard. Tekstsemplene er fra Kort og Godt. På de to andre innsidene har jeg brukt et stempel jeg har hatt liggende fra tidligere, som jeg desverre ikke husker navnet på. Jeg har valgt å pynte stemplet med Stickels
Utsiden av det innerste laget er likt stempel på alle fire sider, og en «bling-perle» fra Marianne Design.



Det midterste laget er laget som lommer på alle fire vegger. Det er brukt base, panel og mønsterark, og jeg har laget større rundinger til tekst på to av sidene, og diset ut skjell fra Marianne Design som pynt på de to andre sidene. Inni alle lommene ligger det runde tags med tekst og sløyfe på. Yttersiden av dette laget er ikke pyntet med annet enn mønsterark.



Det ytterste laget av boksen består av base, panel og mønsterark, og to av sidene er utfoldbare, og holde sammen med magneter. Inni begge disse utfoldbare sidene er det skrivefelt. De to andre sidene er pyntet med utstansede figurer som stammer fra gamle Quick Cuts. Utsiden av boksen er kun pyntet med mønsterark.



Lokket er laget av base, panel og mønsterark, og på lokket har jeg valgt å beholde hovedmotivet fra mønsterarket som eneste motiv. jeg har i tillegg pyntet med Stickels og en bling-pærle fra Marianne Design. 

Så, hvordan lager man en slik boks? 

Først trenger man 4 ark til base, 3-4 ark til paneler og skrivefelt, og 3 mønsterark.

Baser: 
Den første basen vi lager er den ytterste delen av boksen, og dette arket må være 30x30 cm, arket skal preges 10cm inn på hver side av arket i alle ender, slik at man ender opp med 9 ruter av 10x10 cm. Skjær inn 10 cm i to av pregelinjene på to sider, og skjær den løse flappen i to diagonalt. Da skal arket ditt nå se slik ut:

Den andre basen vi trenger er den midterste, og dette arket skal være 27x27cm. Preg 9 cm inn på hver side av arket alle veier, slik at det blir 9 ruter av 9x9cm. Og skjær 9 cm inn på en pregekant pr side av arket, slik at du kan «lukke» alle sidene som en bok Lim/tape hver løse flapp fast i basen igjen, slik at det blir lommer på veggene. 
Dette bør se slik ut før liming:

Den innerste boksen sin base skal være 24x24 cm, og preges på 8 cm inn fra hver side, hele veien rundt arket, slik at det blir 9 ruter av 8x8 cm. På denne boksen skjærte jeg av alle hjørnefirkanter, slik at jeg sto igjen med bare veggene.

Lokk: 14,5x14,5 cm, preges på 2cm på hver side av arket hele veien rundt. Klipp opp hjørnene slik at du får limflappet til å lime sammen lokket med.

Paneler: 
8 stk 9,5x9,5cm (til det største laget av boksen)
8 stk 9x9 cm som deles i to diagonalt (til utfoldsbrettene)
8 stk 8,5x8,5cm (til den midterste delen av boksen)
8 stk 7,5x7,5cm (til den innerste delen av boksen)
1stk 10x10cm (lokk)

Mønsterark:
1stk 9,5x9,5 (lokk)
6 stk 9x9cm (innside og utside av det ytterste laget av boksen)
8 stk 8x8cm (innside og utside av det midterste laget av boksen)
8 stk 7x7 cm (innside og utside av det innerste laget av boksen)

I tillegg trenger du ark til å lage tags og teksfelt inni boksen. 
Så er det bare å lime sammen og pynte i vei:) 

Jeg anbefaler å legge magneter skjult mellom paneler i kort, for da sitter magneten bede og kortet rives ikke is tykker av magneten. Ikke syns den heller;)

Ellers har jeg brukt:
Archoval ink Jet black å stemple med, 
Dies fra Marianne Design
Dies jeg desverre ikke husker hvor er fra

Håper dette gav inspirasjon til å prøve selv:) Det er ikke spesielt vanskelig å lage, men det er litt mer tidkrevende å lage mange lag.

Ha en helt super dag folkens!
Stor klem fra Karianne


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar