fredag 9. september 2016

Lek med blekk og maling


I dag tenke jeg å vise dere litt av min Art Journal.
Min AJ er ikke fremme og i bruk på langt nær så ofte som jeg skulle ønske, men det er ikke fordi jeg ikke elsker å leke med den, men rett og slett fordi både hund og barn også elsker den, og VELDIG gjerne vil hjelpe til begge to. Det blir blekk i pels og på klær og maling i hår og på poter med EN gang hehe. 
Men jeg elsker det virkelig. Leken med barger, og det at man aldri helt vet hvordan det blir, er det jeg elsker mest. Helt motsatt av måten jeg scrapper på.... der har jeg nøye kontroll på alt jeg gjør. Men blekk kan man ikke bestemme over, det lever sitt eget liv, så må man lære seg å lage noe av det man skaper med hver enkelt sprut med blekk. 


Jeg bruker tidvis akrylmaling til å lage bakgrunner med, og trives veldig godt med det, men i dag har jeg altså brukt blekksprayer. Dylusion ink spray er mine favoritter. De er enkle å jobbe med , og veldig pigmenterte og flott i fargene. Jeg er i grunn veldig glad i dylusions produkter generelt. 


I dag har jeg valgt å jobbe i min Art Journal fra Dylusions. Den er laget nettopp for bruk av blekk og har spesielle ark (såkalt Manillakartong) som tåler mye fukt uten å krølle og uten å blø gjennom. Man kan selvsagt bruke hva man vil, og evt mette arket med gesso eller andre medium, men jeg liker måten blekket oppfører seg på manillakartong. 
Først velger jeg meg en side (jeg bruker nesten alltid dobbeltsider for å få bedre plass) og hvilke farger jeg vil bruke. i dag vil jeg ha blå/grønnt utsrykk på siden, så jeg sprer blekket litt rundt så sidene er dekket, før jeg tar et rent hvitt ark, og drar forsiktig over siden. Dette gir en litt "nordlys"aktig effekt. Jeg tørker alltid over med en rull med tørkepapir som jeg bare ruller lett over, rett og slett for å forkorte ventetiden litt i forhold til tørking. Når dette er gjort og bakgrunnen er som man ønsker bør den helst tørke litt. Jeg har aldri tid til sånt, så jeg tørker den med varmepistolen min. Når dette er gjort finner jeg frem sjablonger jeg ønsker å bruke og misterblekkspray og stempelputer jeg vil bruke sammen med. så er det bare å begynne å leke:) 

Jeg har valgt å bruke modeling paste på de store hvite vingene for å få litt struktur og liv i bildet. Jeg har også brukt stempel og embossingpulver flere steder. Noen steder hvitt, svart, og noen steder gjennomsiktig med skimmer. 
Jeg jeg har brukt sharpies til å skrive og tegne litt på siden, og Stickels til å glittre litt.



Jeg sier meg fornøyd med siden for denne gang. Så får den tørke til i morgen, før jeg taper midten av siden (for å hindre at blekket blør mer enn nødvendig i bindnigen på boken, og for å hjelpe til å styrke sidene på det svakeste punktet) 
Jeg pleier å finne en washitape som passer til siden, og rett og slett la den bli en del av helheten. 

Håper dette gav dere lyst til å prøve dere litt frem med blekk og sjablonger! 
Det er bare fantasien som stopper dere! Stempel, sjablonger, tusjer, glitter osv. ALT er lov! og ALT kan bli kult! 
Takk for denne gang, og ha en helt super helg alle sammen! 
Klem fra Karianne



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar